Jak oddycha twoje dziecko? To może mieć wpływ na jego rozwój

Oddech jest jedną z najważniejszych funkcji naszego organizmu. Jednak warto wiedzieć, że może być też wykonywany nieprawidłowo. A nieprawidłowy oddech może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych i rozwojowych. Dlatego jeżeli chcesz, aby twoje dziecko rozwijało się jak najlepiej, sprawdź, jak oddycha.

Wszystkim rodzicom zależy na zdrowiu i prawidłowym rozwoju dziecka. Dlatego podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby jak najszybciej wychwycić ewentualne nieprawidłowości. Wczesne ich wykrycie i wprowadzenie odpowiedniej terapii dają większe szanse na poprawę zdrowia i całkowite wyrównanie deficytów w rozwoju.

Prawidłowe oddychanie – przez nos

Prawidłowe oddychanie człowieka odbywa się przez nos. W spoczynku nie powinno się oddychać ustami. Dlatego warto zwrócić uwagę, jak oddycha dziecko. Jeżeli ma często rozchylone usta lub śpi z otwartą buzią, to istnieje duże ryzyko wykształcenia się u niego nawyku oddychania przez usta lub oddychania mieszanego – przez usta i przez nos.

Dlaczego dziecko oddycha przez usta?

Wśród przyczyn oddychania przez usta wymienia się m.in.: alergie i infekcje, takie jak katar czy zapalenie górnych dróg oddechowych, przerośnięte migdałki, zapalenie uszu; obniżone napięcie mięśniowe w obrębie twarzy, skrócone wędzidełko podjęzykowe, nieprawidłowe ustawienie żuchwy, skrzywienie przegrody nosowej czy przerost małżowin nosowych.

– Sposób oddychania jest pierwszą i najważniejszą rzeczą, na którą jako rodzice powinniśmy zwrócić uwagę, bo od tego tak naprawdę wszystko się zaczyna – przekonuje Ewa Kwaśniok.

Dlaczego powinno się oddychać nosem?

Logopeda, Ewa Kwaśniok wyjaśnia, że kiedy oddychamy nosem, to wdychamy ogrzane powietrze, dzięki czemu nie trafia ono zimne do oskrzeli. Nos nie tylko je ogrzewa, ale także filtruje, oczyszczając z wirusów i bakterii. Tym samym eliminuje ryzyko infekcji. Natomiast buzia nie pełni takiej funkcji, dlatego dzieci, które oddychają przez usta, częściej chorują. Wówczas do dróg oddechowych wpływa nieogrzane i zanieczyszczone powietrze, powodując infekcje. W następstwie tworzy się błędne koło.

Oddychanie nosem jest również ważne, ponieważ warunkuje prawidłową pozycję języka. W spoczynku język powinien przylegać do podniebienia. Ta pozycja ułatwia prawidłowy rozwój szczęki i języka oraz wyraźną artykulację. Aby sprawdzić, czy dziecko ma prawidłowe ułożenie języka w spoczynku, należy delikatnie odciągnąć mu żuchwę i przytrzymując, zobaczyć, czy język jest podniesiony wysoko. Najlepiej zrobić to podczas snu dziecka.

– „Wklejony” język do podniebienia to gwarancja oddychania przez nos, ponieważ nie da się wtedy oddychać buzią – wyjaśnia Ewa Kwaśniok.

Skutki oddychania przez usta

Prawidłowy oddech ma ogromne znaczenie dla zdrowia i rozwoju dziecka. Dzieci, które oddychają przez usta, częściej chorują, są narażone na próchnicę i nieświeży oddech. Mogą mieć także poważniejsze problemy, które ujawnią się dopiero w przyszłości takie jak: problemy z wymową, wady zgryzu, nieprawidłowy rozwój kości twarzoczaszki (np. cofnięta, wąska żuchwa). Dzieje się tak ponieważ oddychanie przez usta powoduje niewłaściwe ułożenie języka, co może prowadzić do nieprawidłowego jego rozwoju oraz rozwoju szczęki.

 Takie zmiany wpływają nie tylko na zdrowie, ale również na wygląd twarzy, a w konsekwencji na poczucie własnej wartości i jakość życia. Dlatego, aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój, warto sprawdzić, jak oddycha i w razie potrzeby skonsultować się z naszym logopedą.

Dbając o prawidłowe oddychanie dziecka, dbasz o jego zdrowie, rozwój i dobre samopoczucie. Jeżeli zauważasz, że twoje dziecko oddycha przez usta, nie zwlekaj – skonsultuj się ze specjalistą. Wczesna reakcja pozwala uniknąć wielu problemów i daje dziecku najlepszy start w przyszłość.

Skontaktuj się z nami:

HAMMER TERAPIA

32 726 52 43/ 508 320 776

rejestracja@terapia.slask.pl

Zajęcia prowadzą:

  •         Aneta Dykierek, logopeda
  •         Agnieszka Klozy, logopeda, neurologopeda, pedagog, terapeuta ręki
  •         Ewa Kwaśniok, logopeda, neurologopeda, surdologopeda
  •         Małgorzata Seidel, logopeda
  •         Marta Sominka, logopeda, neurologopeda, pedagog
  •         Dominika Stasiak, logopeda, neurologopeda
  •         Aleksandra Strach-Sączewska, logopeda, neurologopeda
  •         Weronika Syniawa, logopeda, neurologopeda, pedagog

Polecana literatura: "Kto ma nosa do zdrowia" P. McKeown