Kids’ Skills – czyli jak zamienić problem w przygodę?

 

Twoje dziecko ma trudności z emocjami, problemy z zasypianiem albo nie chce chodzić do przedszkola, a Ty nie wiesz, jak sobie z tym poradzić? Warto spróbować pracy metodą Kids’ Skills. To atrakcyjne zajęcia dla dzieci, polegające na zmniejszaniu lub niwelowaniu trudności poprzez budowanie nowych umiejętności. Cały program składa się z piętnastu kroków realizowanych w formie zabawy.

Kids’ Skills to metoda stosowana w terapii krótkoterminowej. Jej celem jest nie tyle koncentrowanie się na problemie, ile wzmacnianie dziecka poprzez nabywanie nowych kompetencji. Niewątpliwą zaletą tej formy pracy jest jej przyjazna struktura – dziecko zdobywa nową umiejętność, a sukces świętuje się podczas zaplanowanej wcześniej z dzieckiem uroczystości. Twórcą metody Kids’ Skills jest Doktor Ben Furman fiński psychiatra i psychoterapeuta. Pracując tą metodą pomaga swoim pacjentom przezwyciężać kryzysy i trudności.

Dla kogo jest Kids’ Skills?

WhatsApp Image 2025 09 11 at 09.42.28 (2)

Metoda adresowana jest przede wszystkim do dzieci od piątego roku życia oraz młodzieży, także z niepełnosprawnością. Kluczowe jest, aby dziecko było świadome swoich trudności i na tyle komunikatywne, by móc współpracować z terapeutą.

Z terapii korzystają dzieci z różnymi wyzwaniami – szczególnie emocjonalnymi, takimi jak trudności z radzeniem sobie ze złością, lękiem czy strachem.

– Najczęściej zgłaszają się dzieci, które mają problemy ze złością, ale pracowałam także z takimi, które nie chciały chodzić do przedszkola, bały się samodzielnie zasypiać albo nie potrafiły nauczyć się wiązać butów. Ta metoda sprawdza się także przy problemach z nawiązywaniem kontaktów równieśniczych, przy niskiej samoocenie czy trudnościach z przegrywaniem. Razem z dzieckiem próbujemy wypracować system, który pozwala im krok po kroku opanować daną umiejętność – tłumaczy Anna Pacana, pedagog, terapeutka metody Kids’ Skills.

Jak wygląda praca metodą Kids’ Skills?

Pierwszym etapem jest rozmowa terapeuty z rodzicem. To moment, w którym specjalista stara się dowiedzieć jak najwięcej o dziecku – poznać jego trudności, ale także pasje, zainteresowania i to, co sprawia mu radość.

– Czasami problem, z którym przychodzi rodzic, wydaje się bardzo duży. Wtedy nie skupiamy się od razu na całości, ale pracujemy małymi krokami. Najpierw uczymy się jednej umiejętności, z niej przechodzimy do kolejnej, i dopiero po jakimś czasie problem, z którym przyszła rodzina, zaczyna się zmniejszać – mówi terapeutka.

Ważnym elementem Kids’ Skills jest podążanie za dzieckiem. Dlatego, aby rozpocząć pracę nad konkretnym wyzwaniem, dziecko musi być świadome problemu i wyrazić zgodę na jego przepracowanie.

– Zdarza się, że dziecko wskazuje nam inną trudność niż ta, o której mówił rodzic. W takiej sytuacji zaczynamy właśnie od niej. Dopiero później, kiedy dziecko nabiera odwagi i doświadczenia, przechodzimy do trudności, którą pierwotnie zgłosił rodzic. Ważne jest by być uważnym i słuchać tego co dziecko chce nam powiedzieć i pozwolić mu być decyzyjnym – wyjaśnia terapeutka.

Piętnaście kroków do sukcesu

WhatsApp Image 2025 09 11 at 09.42.29

Ta metoda opiera się na piętnastu krokach, które dziecko przechodzi w formie zabawy. Początkowo rozmawia się z nim o trudności i wybiera umiejętność, którą chciałoby opanować. Następnie nadaje jej atrakcyjną nazwę, szuka korzyści płynących z jej zdobycia i wybiera swojego pomocnika – magiczną postać, np. ulubionego bohatera z bajki.

Kolejnym ważnym elementem jest wsparcie otoczenia. Dziecko prosi bliskich o pomoc, a jednocześnie odkrywa swoje mocne strony. Równolegle planowana jest także uroczystość z okazji zdobycia nowej umiejętności.

– Dzieci najczęściej wybierają wspólne oglądanie bajki, pieczenie ciasteczek albo przygotowanie przekąsek. Dzięki temu przez cały proces mają dodatkową motywację – wiedzą, że na końcu czeka je przyjemne wydarzenie z najbliższymi – podkreśla terapeutka.

W kolejnych etapach dziecko określa, jak w praktyce będzie wyglądało opanowanie nowej umiejętności, a jego rodzina i otoczenie dowiadują się o tym, by mogło je dodatkowo wspierać. Potem przychodzi czas na ćwiczenie w codziennym życiu.

Dziecko tworzy również swój symbol mocy, który przypomina mu o postępach. Następnie przychodzi moment świętowania sukcesu – uroczystość, którą planowało od początku. Jednak proces ten nie musi się kończyć.

– Jeśli dziecko chce, może nauczyć tej umiejętności kogoś innego, na przykład rodzeństwo, które ma podobny problem. Może też od razu rozpocząć pracę nad kolejną umiejętnością. W ten sposób proces się wydłuża, a dziecko stopniowo staje się coraz silniejsze i bardziej pewne siebie – wyjaśnia terapeutka.

Dlaczego to działa?

Cały proces odbywa się w formie zabawy, co sprawia, że jest dla dziecka atrakcyjny i bezpieczny. To nie są nudne ćwiczenia, ale ciekawa przygoda. A na końcu czeka go najważniejsza nagroda – wspólne świętowanie z bliskimi.

Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko budowało pewność siebie, lepiej radziło sobie z emocjami i zamieniło trudnosci w nowe umiejętności - umów się na zajęcia metodą Kids’ Skills w naszej poradni. Razem sprawimy, że problem stanie się początkiem przygody!

Hammer Terapia

Skontaktuj się z nami:

32 726 52 43/ 508 320 776

rejestracja@terapia.slask.pl

Zajęcia prowadzi Anna Pacana – pedagog, arteterapeuta, terapeuta umiejętności społecznych, terapeuta SI